Denna Vecka: Meny Igen

Denna vecka har jag tyvärr inte gjort så mycket som jag hoppades jag skulle hinna med.

Då vi på två dagar gjorde om hela spelet inför playtestingen i måndags på grund av att vi behövde strukturera om och rensa koden så har jag haft svårt att sätt mig in i den nya koden. Med den nya koden ska det vara lättare att göra objekt och diverse andra saker men då jag precis denna vecka har försökt att sätta mig in i koden så är allt väldigt nytt. Jag menar förut så var det enkelt då jag mest körde i main men nu så har vi mappar för allt och i varje mapp så ligger klasserna som hör till dem. Vilket gör det väldigt svårt om man inte riktigt vet hur man skapar till exempel en sprite som ska visas i skärmen och som funkar ihop med spritemanager.

Denna vecka skulle jag köra menu state och Gui. Jag vet att jag under några veckor sagt att jag har hållit på med menyn men då hela systemet är ombyggt så är allt annorlunda.

Så det första jag gjorde denna vecka var att skapa en ny klass som jag kallade State_Menu sen började jag då jag inte visste så mycket om den nya koden med att kolla hur vi gjorde i vår State_Game.

Sen så fortsatte jag med att inkludera våran Base_State som innehåller strukturen. Sen kallade jag på klassen Gui_Button och Gui_Image som för att Gui_Button ska vi använda för att skapa en ruta och sprite för knappen. Rutan använda för att kolla om vi är inom rutan och om vi klickar för att då byta state medan Gui_Image ska vi använda för att skapa en sprite som vi använder som bakgrunden.

Sen måste vi ha lite funktioner så jag skapade en Void Enter() funktion där vi ska ladda upp saker som sprites eller information när State_Menu startas.

Vi måste ju också ha en update som uppdateras hela tiden så att den kollar på om vi har klickat på knappen.

Sen la jag till lite andra funktioner och några pekare.

Det svåra var inte att skapa h filen och lägga in det jag behövde av State_Menu utan det svåra kom när jag började på cpp filen. Då jag inte visste hur jag skulle använda Gui_Button och Gui_Image för att få fram en bild. Detta löste jag idag med lite hjälp från våran lead programmer. Tydligen så var det jag behövde att göra var att skapa en lokal sprite i en funktion och där kallar jag på en Gui_Button* så att jag kan lägga till den informationen som behövs. Detta är samma som jag gjorde med Gui_Image.

Det ska funka men just nu så är det lite fel på programmet och jag får en vit skärm.

Detta är en bild på hur menyn ska se ut.

Pirate_Meny

Jag fick en kommenterar om förra veckan att välja en större artefakt men då jag inte har hunnit lära mig kod strukturen på vårt nuvarande arbete så har arbetet saktas in och därför har det inte kunnat bli en större artefakt.

Hoppas att detta räcker och tack för mig.

//

Andreas Sjögren

Lämna en kommentar